Prejsť na navigáciu

6 vlastností, ktoré by mal mať dobrý tester

Peter Kováč | 5. 11. 2018

Aj nám sa občas stane, že nováčikov v kurzoch pre budúcich testerov neodhadneme. Zo zdanlivej šedej myšky sa do roka stane najlepšia testerka, zatiaľčo chlapík, ktorý má solídne základy programovania, sa na testing vlastne vôbec nehodí. Rozdiel sa však nezvykne ukrývať v takzvaných hard skills - tie sa dajú doučiť. Častejšie je to o osobnosti jednotlivca.

Prečítaj si o vlastnostiach, ktoré sú podľa našich skúseností najdôležitejšie pre úspech budúceho IT testera.

1. Komunikatívnosť

Programátori a programátorky zvyčajne pracujú na presne zadefinovaných zadaniach a často riešia rôzne zložité algoritmické alebo matematické úlohy. Je preto bežné, že obľubujú presné vyjadrovanie a radi sa rozprávajú o tom, čo práve riešia. Ako každý z nás. Pravdou však je, že v tímoch komunikujú najmä medzi sebou, prípadne s architektom alias šéfom.

Práca testerov sa od ich práce odlišuje. Môže byť hravejšia a nie vždy musí byť úplne jednoznačne definovaná.

Hneď prvou výzvou je komunikácia so zakazníkom a pátranie po skutočných požiadavkách na testovaný produkt.

Testeri veľmi intenzívne komunikujú sami medzi sebou, keď si vymieňajú informácie o zvolených postupoch testovania a o výsledkoch testovania.

Musia tiež vedieť prezentovať svoje zistenia vývojárom alebo architektom. Hovoriť niekomu, že niečo pokazil, nemusí byť vždy jednoduché. Čím dôležitejšie (vážnejšie) je zistenie, tým ťažšie môže byť oznámenie zlej správy.

Ešte horšie to býva, keď prídu na rad manažéri alebo opäť zákazník. Výsledky testovania sú veľmi dôležité pre ďalšie rozhodovanie o vývoji alebo aj o celom projekte. Testeri sú preto často pozývaní na porady, kde musia vysvetľovať, čo sa vlastne deje. A to samozrejme takým spôsobom, aby čo najmenej poškodili vývoj alebo klienta.

Povýšenecké správanie ani škodoradosť testing príliš nezdobia. Je normálne, že keď niekto príde „na veľkú vec“, je na svoju prácu hrdý. Pri riešení problémov však netreba zabúdať na to, že bez vývojárov, by nebolo čo testovať. Dobré komunikačné schopnosti sú priam must have pre každého, kto chce byť v testovaní dlhodobo úspešný.

2. Tímový hráč

Ak ste už čítali inzeráty s ponukou práce, zrejme ste narazili na to, že firmy väčšinou hľadajú ľudí so zmyslom pre tímovosť. Nie individuálne celebrity. V IT svete a obzvlášť v testingu to platí snáď ešte viac.

Ako sme písali už vyššie, testeri nemôžu pracovať osamotene, pretože sú súčasťou celého pracovného a komunikačného reťazca.

Dobrý tester či dobrá testerka patria do tímu a nemajú problém deliť sa o svoje znalosti. Obzvlášť cenená je schopnosť pomáhať a viesť menej skúsených kolegov.

3. Zmysel pre detail

Ako dôkladne si všímate svet okolo seba? Vedeli by ste povedať, aké farby obsahuje logo Googlu a akej farby sú písmenká?

Rozmýšľate? Nebojte sa, ani my to nevieme naspamäť. Keď sa však dostanete do Googlu na testing, takáto otázka Vás nemôže rozhodiť.

Detailisti sú ľudia, ktorým neújdu práve takéto drobnosti. A to môže byť pri testovaní veľmi dôležité.

Občas sa totiž stane, že tester objaví „maličkosť“. Po jej nahlásení sa však veľmi rýchlo zistí, že táto „malá vec“ je dôsledkom oveľa väčšieho problému. Niekdy to môže viesť až ku zmene celej architektúry alebo technológie použitej v testovanom produkte.

4. Precíznosť

Precíznosť je celkom úzko spojená so zmyslom pre detail. Je skvelé všímať si veci. No v testingu je tiež mimoriadne dôležitá presnosť.

Precíznosť je schopnosť dávať pozor a byť presný.

Ak má byť URL linka zabezpečená, je dôležité, aby testovací nástroj používal adresu HTTPS a nie HTTP.

Skôr ako sa testeri môžu pustiť do testovania, musí byť všetko pripravené. Testovacie dáta musia byť presne také, aké očakáva testovaný objekt. Testovacie prostredie musí byť nastavené podľa pokynov. Nie je jedno, aká IP adresa alebo aký port sa používajú.

Testovanie môže byť napojené na aplikácie a databázy, kde je dôležitý každý používaný parameter.

Presnosť sa tiež zíde pri písaní hlásení o chybách a pri zostavovaní výsledných reportov.

Každý z nás niekedy pracuje zbrklo alebo nepozorne. Ani testeri nie sú roboti. Schopnosť skoncentrovať sa počas testovania je určite fajn výhodou. 

5.  Time manažment

Najčastejšie zadanie od zákazníkov znie: „otestujte to celé“.

O tom, ako sa do toho pustiť, hovoríme v kurze. Je však jasné, že testovanie má obmedzené zdroje.

Na testovanie máme vždy vyhradený čas a peniaze. Ak je zadaním otestovanie aplikácie za týždeň, nemôžeme 5 dní testovať jedno tlačítko.

Šikovný kvaliťáci si dokážu rýchlo zmapovať celý produkt a rozumne rozvrhnúť sily. Samozrejme tak, aby ostal čas aj na pingpong či futbálek a kávu. 

6.  Odolnosť

Život testerov je životom, ktorý sa neustále mení. Je plný zmien. Menia sa požiadavky zákazníkov, menia sa produkty, mení sa projekty a niekedy aj celá spoločnosť.

V testingu je úplne bežné, že v pondelok zákazník požaduje otestovanie základnej funkcionality produktu, v stredu sa rozhodne, že priorita sa mení a začína sa s inými testami. Skôr ako sa „prioritné testy“ dokončia, zákazník opäť mení svoje zadanie a testing sa musí znovu prispôsobiť.

Produkty, ktoré postupne prejdú vývojom a testingom, prichádzajú na trh. Stále je potrebné starať sa o nich, avšak už s menším úsilím, než počas vývoja (ak bol produkt dostatočne kvalitne testovaný počas vývoja).

Testeri tak pokračujú s novými produktami alebo začínajú na novom projekte.

Okrem produktov a projektov sa tiež neustále menia testovacie nástroje, techniky a podobne. Za každým sa môžeme stretnúť s niečím novým, čo je potrebné rýchlo sa naučiť a následne používať.

Časté zmeny sú náročnou súčasťou testingu, no zároveň sú tým, čo postupne z testerov robí cenných expertov. Skúsenosti z množstva projektov a situácií sú naozaj na nezaplatenie.

Obyčajne ľudia nemajú radi zmeny. Pre testerov je zmena život.